مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

شهرستان نکا کجاست؟ | جاهای دیدنی نکا

شهرستان نکا کجاست؟
جاهای دیدنی شهرستان نکا کجاست؟
شهرستان نکا یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که در 28 کیلومتری ساری واقع شده است که از غرب به  ساری و از شرق به  بهشهر متصل است. مرکز شهرستان نکا، شهر نکا است. شهرستان نکا، در مسیر راه اصلی ساری – گرگان واقع است . شهرستان نکا  بلحاظ تقسیمات کشوری به دو بخش تقسیم می شود : بخش مرکزی و بخش هزار جریب. بطوریکه بخش مرکزی دارای 3 دهستان ( پی رجه ، قره طغان و مهروان ) و بخش هزار جریب دارای 2 دهستان ( استخرپشت و زارم رود ) است.  رود نکا از میان مرکز شهرستان نکا می گذرد و در نهایت به دریای مازندران می ریزد. نکا به علت عبور راه آهن سراسری و داشتن راه های ارتباطی مناسب، استقرار صنایع چوبی، انبارهای نفت و نیروگاه عظیم برق به یکی از کانون های توسعه در استان مازندران تبدیل شده است. این شهرستان دارای سواحل زیبایی است و نزدیک شبه جزیره میانکاله واقع شده است. امروزه شهرستان نکا به نيروگاه برق حرارتي، بندر آزاد اميرآباد، کارخانه کشتي سازي صدرا و تالاب‌هاي زيبا مشهور است. برخی ارتفاعات این شهرستان دارای پوشش جنگلی جنگل های هیرکانی است گونه هایی همچون انواع درختان آزاد، راش،ممرز، انجیری، افرا، توسکا، بلوز، شمشاد و…

     

جاهای دیدنی شهرستان نکا

جاهای دیدنی شهرستان نکا

بلحاظ ترکیب جمعیتی قومیت ها، 80 درصد مردم نکا مازنی و 20 درصد تُرک آذری هستند. منطقه‌ای که امروزه نکا نامیده می‌شود طی 8۰ سال اخیر ازتوسعه محله یا روستای «تاریخ محله» جنب پلی بر روی رودخانه نکا، به وجود آمده است. نکا در منطقه‌ای کاملاً دشتی قرار دارد و آب و هوای آن معتدل و مرطوب است. نقش شهرستان نکا، توریستی و صنعتی است. مجسمه ، ظروف چوبی، حصیربافی، سفال و دست بافت‌ها از مهم ترین صنایع دستی نکا به شمارمی‌آیند. اِسبه حلوا یکی از سوغاتی های شیرین این شهر است. 

اینستاگرام

جاذبه توریستی مشابه : 

جاهای دیدنی کیاسر

جاهای دیدنی قائم شهر

جاهای دیدنی سوادکوه

شهرستان نکا در گذر تاریخ، تاریخچه ی  نکا 

در منابعی نام قدیم نکا، نیکاب بوده‌است یعنی دارای آب بسیار نیک که هم‌اکنون نیز این شهر بزرگترین منبع آب زیر زمینی در استان مازندران را دارا می‌باشد و چشمه‌های بسیار زیبا و شفا بخشی مانند قرمرض دارد.نام نکا را به صورت «نیکاح» و «نیکا» هم آورده‌اند که به معنای شهر و آبادی کوهستانی یا سرزمینی که در آن خیزران یا نوعی نی می‌روید یا آبادی جایگاه «الهه ناهید» است. نام نکا در کتیبه چوبی هفتصد ساله مربوط به دوره ایلخانی، به نکاه نوشته شده است، اما در منابع جغرافیایی قرون اولیه اسلامی از شهری به نام «مهربان» یا «میردان» در نزدیکی نکا امروزی یاد شده‌است که هزار سرباز از آن پاسداری می‌کردند. نکا در کتاب قیامت شیعه سلسله نزاریه قلعه الموت به نکاه نوشته شده به معنای قیامت اما در فرهنگ لغت به معنای نارنج باغ کلبستان ابلو و هیر آباد است. رضاشاه در سفرنامه مازندران خود که در سال ۱۳۰۵ آن را به رشته تحریر در آورده به نکا چنین اشاره می‌کند. “بعد از تجن، رودخانه‌ای که در سر راه واقع است نیکا نام دارد که از شاه کوه شروع شده، در چهار فرسخی شمال جاده به دریا می‌ریزد. پل بلندی بر آن زده شده، که هرچند به بزرگی پل تجن نیست، ولی قشنگی آن به مراتب بیشتر است. در کنار رودخانه آبادی ای است موسوم به نارنجه باغ….. قدم به قدم اتومبیل‌ها می‌ایستند و با زحمت هرچه تمامتر، آن‌ها را با دست و شانه حرکت می‌دهند.

جمع آوری تمشک در کنار جاده های نکا

جمع آوری تمشک در کنار جاده های نکا

چارلز فرانسیس مکنزی، اولین کنسول تجاری انگلیس در رشت نیز که همین مسیر را در بین سالهای ۱۸۵۸ تا ۱۸۶۰ پیموده است در سفرنامه خود چنین می‌گوید. “هفتم فوریه (۱۸۵۹) از پلی گذشته وارد بلوک میان رود شدیم. در سمت چپ ما نارنج باغ و عمارت سر قرار داشتند و کمی بعد راه از پل خطرناکی می‌گذشت. 

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی  شهرستان نکا 

رودخانه نکا، تالاب لپو و پلنگان، آبشار دزده، چشمه‌های‌ غل‌ مرزنکا، توسکا چشمه‌ ، ساحل مروارید،آب معدنی قرمرض، دریاچه طبیعی روستای استخر پشت در 35 کیلومتری شهر نکا، منطقه هزار جریب،

منطقه هزارجریب _ جاهای دیدنی شهرستان نکا

منطقه هزارجریب _ جاهای دیدنی شهرستان نکا

غار باستانی کمیشان، برج آرامگاهی امامزاده عبدالله اطرب، جنگل‌های هیرکانی نکا و امامزاده یحیی نزدیک روستای سیکا از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهرستان نکا به‌ شمار می‌آیند.  

روستای کوهسارکنده _ شهرستان نکا

روستای کوهسارکنده _ شهرستان نکا

منطقه گرگتج که شامل روستای گرگتج و رمندان خیل؛ را می توان از روستاهای جذاب دهستان محسوب میشود. وجود آثار تاریخی امارت اربابان رمدانی ها، در روستای گرگتج، از آثار دیدنی و گردشگر پذیر منطقه میباشد. این خانه بزرگ از آثار معماری دوران قاجاریه است که به دلیل پیچیدگی در معماری داخلی و … از جالب ترین ساختمان های موجود شهرستان نکا است.

روستای کچپ محله _ جاهای دیدنی شهرستان نکا

روستای کچپ محله _ جاهای دیدنی شهرستان نکا

از دیگرروستاهای معروف شهرستان نکا می توان به کچپ محله، میانگله، گلبستان، طوسکلا، آبلو، زرندین (علیا و سفلا)، خورشید، چلمردی، بهزادکلا، زروم، سوچلما، شهاب الدین، فریمک، قلعه سر علیا،کوهسارکنده وکمیشان نام برد که از جاهای دیدنی شهرستان نکا هستند.  

مطالب پیشنهادی خواندنی : 

جنگل های قائم شهر

محمودآباد، سرزمین رویاها

مناطق ییلاقی کیاسر

پارک جنگلی شهید زارع کجاست؟

شهر ارطه و جاهای دیدنی اش

چشمه های رنگارنگ باداب سورت

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این مناطق دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
سرزمین رویاها محمودآباد | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
آبشار اوبن | آبشار بولا

برچسب ها

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست