مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای فشتکه | روستای ملی حصیر

روستای فشتکه (fashtake) خمام با داشتن 400 بافنده ی حصیر به عنوان نخستین روستای ملی حصیر ایران است. فَشتَکه در مسیر رشت به انزلی قرار دارد. با توجه به اینکه تا ساحل منطقه آزاد انزلی 4 کیلومتر فاصله دارد، دارای جاذبه های طبیعی و توریستی بسیاری است. حصیر بافی در این منطقه اغلب توسط دستان پرزحمت زنان این دیار درست می شوند. بهار و تابستان (در اواسط شهریور ماه معمولا جشنواره محلی در این روستا برگزار میشود.) بهترین فصل سفر به روستای حصیر است.

فشتکه روستای حصیر

روستای فشتکه روستای ملی حصیر

 اکثر مردم در روستا در عرصه حصیر بافی، گلیم بافی و کشاورزی ( برنج ) …. فعال هستند. ماده اولیه این حصیر از نوعی گیاه است (در زبان محلی به نام لی) که در جنگلی کوچک درحاشیه همین روستا می روید.  گیاه لی در اطراف مرداب‌ ها و مناطق باتلاقی نزدیک به دریا رشد می کند و به وفور و بدون هزینه در دسترس است. «سوف» نیز یکی دیگر از گیاهانی است که با آن می توان زیراندازهای سنتی استان را با آن بافت. سالانه چندین میلیون قطعه حصیر به کشورهای دیگر چون امارات، فرانسه ، آلمان و آمریکا صادر می شود. در سال 97 اولین جشنواره حصیر در روستای فشتکه برگزار شد. اولین خانه حصیر ایران در این روستا واقع شده است و موزه، نمایشگاه، کارگاه حصیر و بازارچه بومی از جمله بخش های آن می باشد.

حصیر فشتکه

معنی فشتکه

فشتکه از نظر لغوی به دو قسمت فشت و اکه تقسیم می شود. فشت به معنی بلند و بلندی و اکه به معنی ده یا روستا می باشد. چون روستای فشتکه از سطح دریا بلندتر بوده این روستا را فشتکه یا روستای (ده) بلند نامیده اند.

مسیر دسترسی به روستای فشتکه

برای دسترسی به این روستای زیبا بعد از ورود به استان گیلان و رفتن به شهر زیبای رشت با طی کردن 7 کیلومتر به شهر خمام که معروف به شهر خوبان است رفته و سپس روانه ی این روستای دیدنی خواهید شد.

نقشه فشتکه (روستای ملی حصیر)

همچنین بخوانید:

اینستاگرام

روستاهای خمام

جاهای دیدنی خمام

جاهای دیدنی رشت

 

 

 

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
اقامتگاه بوم گردی تلارخانه رشت
نوشتهٔ بعدی
پل خشتی لنگرود | عکس پل خشتی

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست