مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

شلمان | عکس جاهای دیدنی

شلمان کجاست

شلمان شهر کوچک و بسیار زیبای بخش اطاقور شهرستان لنگرود واقع در شرق استان سرسبز گیلان، که در مسیر رودسر – لنگرود قرار گرفته است. فاصله این شهر تا لنگرود و کومله حدوداً 8 کیلومتر است. وجود دشت ها، جلگه های سرسبز پوشیده از درخت و گیاه، شالیزارها و آب و هوای معتدل خزری از ویژگی های منحصربفرد این شهر دیدنی محسوب می شود، که سالانه گردشگران زیادی را روانه این دیار سبز می کند.

 

عکس هوایی شلمان

نام قدیم شلمان

این شهر فوق العاده زیبا در قدیم “رانکوه” خوانده می شد.  علت این نام گذاری وجود کوهی در نزدیکی این شهر است که شلمان رود از ارتفاعات آن سرچشمه می گیرد. بعداً  این شهر به شَلمان تغییر نام داد که در زبان گیلکی به معنی “تیرهای چوبی” است و در ساختن پلی که روی شلمان رود ساخته شد، از آن استفاده شده است.

اینستاگرام

فعالیت مردم

محصول عمده ی این شهر همانند دیگر گیلکی های عزیز برنج می باشد. به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی کشاورزی در این شهر زیبا رونق فراوانی دارد، از جمله محصولات این شهر می توان  پرورش کرم ابریشم، چای، انواع سبزی، صیفی و مرکبات را نام برد. از مناطق دیدنی می‌توان شلمان رود، پل خشتی شلمان، باغ فلات –فلاحت، باغات توت و مزارع برنج را نام برد. در ادامه عکس های مربوط به این جاهای دیدنی رو حتما ببینید.

کشاورزی شلمانشلمان رود

شلمان رود از کوه های البرز (ناتشکوه) سرچشمه می گیرد که به دریای خزر می ریزد. این رودخانه شهر شلمان را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می کند، که بیجارپشت محل و بالا محله در قسمت شرقی و قاضی محله، سیدعلی کیا و خالجیر در ضلع شرقی واقع شده اند. دو طرف این رودخانه پوشیده از درخت و گل و گیاه است. رودخانه شلمان رود ، در مسیر خود در بخش پل تنگ تر می شود که در این قسمت رودخانه از دو طرفبه دیواره نسبتا بلند تجهیز شده است تا در مواقع سیلاب و پر آب شدن رودخانه، آب به خیابان ها جاری نشود. امروزه ماهیگیری یکی از تفریحات لذت بخش در کنار این رودخانه زیبا است.

 

شلمان رود لنگرود

رودخانه شلمان_زمستان

باغات توت در سرزمین ابریشم

باغات توت این شهر را تبدیل به مکان مناسبی برای پرورش ابریشم کرده است. معمولا بهار و تابستان زمان پرورش کرم ابریشم است. وقتی به این منطقه سفر می کنید می توانید از نزدیک با روش های پرورش کرم ابریشم آشنا شوید. شروع کار پرورش کرم ابریشم معمولا از اردیبهشت یا خرداد ماه هر سال است.

باغ توت شلمانقاضی محله شلمان

قاضی محله شلمان از محله های معروف این شهر محسوب می شود. اول خیابان قاضی محله دوشنبه بازار جالبی دارد که یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. این بازار محلی همانند سایر بازارهای محلی گیلان، محل عرضه محصولات کشاورزی مردم زحمت کش این خطه می باشد. این بازار حدود یک دهه است که فعالیت دارد.

آثار تاریخی شلمان

شلمان دارای آثار غنی است. بناهای متبرکه موجود، از جمله آثار تاريخي این منطقه می باشند. مقبره شاه اولياء در شرق شلمان از مهم ترین آنهاست که در ساحل شلمان رود در باغات توت واقع شده است . این بنا زيارتگاه معتبري براي اهالي شهرها وروستاهاي دور و نزديك مي باشد. مقبره سيد علي كيا از خاندان آل كيا اثر دیگر تاریخی این منطقه است كه در شمال غرب شلمان در بين باغات چاي واقع شده است. به احتمال زياد مقبره  سيد علي كيا واقع در شهر شلمان همان مكان دفن پادشاه چهارم آل كيادر شهر لاهيجان يعني سيد علي كيا مي باشد و استان مقدس امام زاده شاه اولیا در دل باغات توت هم چنین بقعه متبرکه شاه اولیا را نام برد.

بقعه شاه اولیا شلمان

بقعه شاه اولیاء

نقشه شهر شلمان

نوشتهٔ قبلی
6 جای دیدنی خمام | طبیعت گردی گیلان
نوشتهٔ بعدی
لیلاکوه | روستای ییلاقی | عکس

برچسب ها

, ,

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اسماعیل آذرهوش شلمانی
    2021-11-06 7:45 ب.ظ

    درود بر هنر دوستان عزیزم داداش بزرگواری که این اطلاعات درمورد شهر شلمان گذاشتی خدمت شما عرض میکنم که شلمان هیچ موقع تابع اطاقور کومله نبوده و نخواهد بود من 50 سال از خدا عمر گرفتم پدران ما در این شهر زندگی کردن شلمان از قدیم ایام توابع شهر لنگرود بوده و البته الان هم خودش شهر شده البته یک عده آدم عقده ای وطن فروش بی نام و نشان گفتند که ما میخواهیم پس وند شلمانی را از شناسنامه خود برداریم و بزاریم کومله ای که اصلا مهم نیست با رفتن چند نفر خود فروخته از اهمیت دیار و مردم شلمان کم نخواهد شد ………… شلمان دیار کهن و همیشگی ما ……. دور باد دستان اجانب از وجود پاکت ……….. همیشه سربلند باشی و پاینده 0000000 سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست