مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

6 جای دیدنی خمام | طبیعت گردی گیلان

خمام  (Khomam) میراث گیلان، یکی از بخش های شهر رشت است که در سال 1394 به عنوان اولین بخش سبز استان گیلان معرفی شد. در این دیار سبز می توان نمونه ایی از بخشندگی خداوند را دید که چشم مسافران به این منطقه را به خود خیره می کند. موقعیت جغرافیای آن از شمال به بندر انزلی ، از جنوب به رشت ، از شرق به بخش خشکبیجار و از غرب به تالاب انزلی راه دارد. در ادامه 6 جای دیدنی شهر خمام آلاچیق درختی ، مرداب دهنه سر ، مرکز طبیعت گردی جیرسرباقرخاله ، جنگل فتاتو ، ساحل جفرود و باغ تاریخی چوکام را معرفی می کنیم.

شهر خمام

  • رستوران آلاچیق درختی

اولین جای دیدنی شهر خمام رستوران آلاچیق درختی است که موفق ترین طرح گردشگری در روستای دهنه سرشیجان  است. این آلاچیق بر روی درختهای جنگلی و نزدیک مرداب دهنه سرشیجان واقع شده است. اطراف این مکان دیدنی جنگل بکر وجود دارد و زیبایی اش گردشگران را ترغیب می کند که ساعتها بنشینند و مناظر زیبای رو به رو و اطراف را نظاره گر باشند.  اولین حسی که داخل این آلاچیق ها به آدم دست می ده احساس صمیمت و گرمای بیشتر داخل آنهاست، پیشنهاد میکنیم حتماً یکبار امتحانش کنید.

جای دیدنی خمام آلاچیق درختی

ماجرای آلاچیق درختی 

کاشت درختان این آلاچیق توسط مرتضی ملائی صورت گرفته و ابتدا به طور شخصی از آن استفاده نموده و بعدها یعنی از سال 90 به بعد مورد استقبال و استفاده عموم قرار گرفت. این آلاچیق های دیدنی در سه طبقه بر بالای 20 درخت و به متراژ های 8 ،10 و 12 ساخته شده اند.

اینستاگرام

لذت ماهیگیری در کنار رستوران آلاچیق درختی 

غذاهای محلی گیلان در این رستوران آلاچیق درختی سرو می شود و یک اتفاق جالب اینکه شما می توانید در استخر آنجا ماهیگیری کنید و سپس آن را خریداری کنید.

رستوران آلاچیق درختی شیجان

بازدید گردشگران خارجی از  آلاچیق درختی 

جالب است که گردشگران خارجی از کشورهای مختلف نظیر فرانسه، کلمبیا، آمریکا، چین، بلژیک و …. از این خانه درختی دیدن کرده اند. ایده ی آن هم از کارتن خانواده دکتر ارنست گرفته شده است و برای نسل دهه ی 60 این کارتن با خاطراتی زیادی همراه است. نمونه های آلاچیق درختی در کشورهای دیگر دنیا مانند فرانسه، هند، سوئد، آمریکا ، کاستاریکا، کانادا، ژاپن وجود دارد. در مسیر رسیدن به این آلاچیق ها مردان و زنانی را می بیند که در شالیزارها مشغول کارند و می توان شاهد مناظر طبیعی زیبایی بود.

مسیر دسترسی رستوران آلاچیق درختی

مسیر دسترسی شهر رشت ، خمام ، روستای دهنه سر شیجان ، آلاچیق درختی است. بعد از عبور از شالیزارها و دیدن صحنه های زیبا و تلاش زنان و مردان زحمت کش گیلکی در این خطه سبز به مکان مورد نظر خواهید رسید.

  • مرداب دهنه سر شیجان

دومین جای دیدنی خمام مرداب دهنه سر است که در روستای دهنه سر شیجان واقع شده است. با گلهای نیلوفر و پرندگان قو زینت داده شده است و به تالاب انزلی می رسد. ماهیگیری، قایق رانی از تفریحاتی است که می توان در این مکان انجام داد.

جای دیدنی خمام مرداب دهنه سر

  • مرکز طبیعت گردی (ecotourism) جیرسرباقرخاله

سومین جای دیدنی خمام مرکز اکوتوریستی یا طبیعت گردی است که در دل طبیعتی بکر در روستای جیرسرباقرخاله خمام رشت و استان سبز گیلان ساخته شده است. طرح طبیعت گردی در این مرکز با همکاری ایران و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن صورت گرفته است. وجود دشت های وسیع که اسب ها در آن در حال تاختن هستند ، نزدیکی به شالیزارها برنج، غذاهای لذیذ این منطقه که حاکی از تنوع غذایی مردمان این دیار است و امکانات تفریحی و … توانسته توجه گردشگران را به خود جلب نماید. در ادامه می تونید کلی عکس های خوشگل ببینید.

جیرسرباقرخاله خمام

گردشگری در جیرسرباقرخاله

می توان لذت قدم زدن در دشت های سبز پر از اسب، قایق سواری، کایاک سواری، رفتینگ و …. را با تمام وجود در این منطقه لمس کرد. پرندگانی همچون قوها، اردک ها، غازها و چنگرها در زمستان به تالاب نزدیک این روستا مهاجرت می کنند، که شنیدن صدای آنها روح انسان را جلا می دهد. در این مرکز اکوتوریستی برج پرنده نگری نیز احداث شده است.

گردشگری جیرسرباقرخاله

جیرسرباقرخاله کجاست

برای رسیدن به منطقه گردشگری جیرسرباقرخاله به روستای جیرسرباقرخاله که جز دهستان چوکام خمام در استان گیلان می باشد، بروید. این مرکز نزدیک به تالاب انزلی است. فاصله آن تا شهر رشت 17 کیلومتر، بندر انزلی ۲۸.۶ کیلومتر ، موزه باغ عمارت چوکام ۴۰۰ متر ، روستای زیبای چاپارخانه ۱۲.۸ کیلومتر است.

  • جنگل فتاتو

چهارمین جای دیدنی خمام جنگل زیبای فتاتو است. اگر به جنگل علاقه دارید می توانید جنگل فتاتو را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. این جنگل های 300 هکتاری یکی از بکرترین جنگل های به جامانده توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای خزر است. این جنگل در روستای فتاتو دهستان چاپارخانه قرار دارد.

جاهای دیدنی خمام جنگل فتاتو

  • ساحل جفرود

پنجمین جای دیدنی خمام ساحل جفرودبالا به طول ۱٫۵ کیلومتر، نوار ساحلی خمام است که در مجاورت منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

جاهای دیدنی خمام ساحل جفرود

  • باغ تاریحی چوکام

و در نهایت ششمین جای دیدنی خمام باغ چوکام رشت است که متعلق به دوران قاجاریه می باشد. وسعت این باغ حدود 42 هزار متر مربع است، که در دو طبقه ساخته شده است. اطراف این باغ را درختهای چند صد ساله بلند و سربه فلک کشیده احاطه کرده است. این باغ در روستا بالامحله چوکام واقع شده است. فاصله این باغ تا رشت 15 کیلومتر و تا مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله فقط 1 دقیقه است.

باغ تاریخی چوکام خمامنمای باغ چوکام رشت

درب ورودی باغ در قسمت جنوبی واقع شده است. برای ساخت دیوارهای این بنا از آجر استفاده شده که قطر آنها 60 سانتی متر است. ایوان زیبای این باغ همراه سرستونهای چوبی زیبایی خاصی به آن داده است، که می توان از آنجا مناظر زیبای روبه رو را مشاهده کرد. در دو ضلع شرقی و غربی کریدورهایی وجود دارد که با شیشه بند های چوبی به عنوان حائل میان درون و بیرون بنا قرار دارد. سه طرف باغ رودخانه است و ارتفاع درختان که دور تا دور باغ قرار دارد 50 متر است. سال دقیق ساخت این بنا در دست نیست، اما طبق گفته اهالی و تحقیقات انجام شده حدوداً 100 سال قدمت دارد.

این بنا در سال 84 به ثبت ملی رسیده است. این باغ در قدیم مسیر حمل نقل از چوکام به انزلی بوده، از این رو موقعیت آن اهمیت خاصی داشته است. همانطور که می بینید این باغ هم مانند سایر باغهای ایرانی هیچ چیز بی موردی در آن به کار نبرده یا فقط برای زیبایی ساخته نشده است. بلکه تمام اصولی که برای ساختن یک باغ باید مدنظر قرار داد به کار گرفته شده است. از جمله آن مثلاً وجود درختان اطراف آن است، که نمای باغ را بزرگتر نشان می دهد.

آدرس باغ چوکام رشت

برای دسترسی به این باغ ابتدا از رشت به خمام رفته و سپس به سمت پیربازار شده و بعد از طی مسیری به این باغ زیبا خواهید رسید.

نقشه خمام

روستاهای دیدنی خمام

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی گیلان

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
شهر کومله | عکس های زیبا
نوشتهٔ بعدی
شلمان | عکس جاهای دیدنی

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست