مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

خانه منجم باشی | جاهای دیدنی لنگرود | عکس خانه منجم باشی

خانه منجم باشی لنگرود

علاوه بر طبیعت گیلان که سالانه مسافران زیادی را روانه این استان می کند، آثار تاریخی و قدیمی زیبایی هم در این استان وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. یکی از بناهای تاریخی این استان خانه منجم باشی واقع در شهر لنگرود است، که مربوط به دوران قاجار می باشد. این بنا متعلق به خاندان منجم باشی می باشد و با روی کار آمدن آقا محمدخان قاجار به شهرت رسیدند و در سال 79 به ثبت ملی رسیده است.

خانه منجم باشی_لنگرود

علت نامگذاری منجم باشی

شاید این سوال پیش بیاید که چرا اسم این خانه منجم باشی است؟ البته حدس اش مشکل نیست، به این دلیل که برخی از افراد این خاندان به علم نجوم و ستاره شناسی تسلط داشتند. این خاندان حدود 100 سال و تا روی کار آمدن پهلوی در شهر لنگرود حکومت کرده اند. نخستین فرد خاندان منجم باشی میرزا صادق نام داشت، که جسد آقامحمدخان قاجار را به کربلا منتقل کرد. یکی دیگر از نوادگان این خاندان به نام میرزا موسی به فرمانروایی گیلان رسید و در سال 1220 در جنگ مقابل روس ها به پیروزی رسیدند و از آن پس سالها تا مدت زیادی بر گیلان حکومت کردند.

پنجره خانه منجم باشی

اینستاگرام

معماری خانه منجم باشی

معماری این خانه که برگرفته از هنر معماری گیلانی می باشد در گذشته شامل بیرونی، اندرونی، خلوت خانه، مسجد، حمام و ….. بوده است. دیوارهای خانه با تزیینات رنگی چشم هر بیننده ایی را به خود جلب می کند. پنجره های رنگی ، سر در هلالی شکل و ایوان و …. زیبایی خاصی به این خانه داده است. این خانه شامل دو طبقه است. در طبقه دوم آن یک سالن پذیرایی و سه اتاق وجود دارد. همانطور که در عکس نیز می تونید مشاهده کنید جلوی اتاق ها ایوانی وجود دارد. در داخل خانه نیز مبل ها، عکس ها و …. به چشم می خورد که همگی متعلق به خاندان متمول منجم باشی می باشند. در حیاط خانه منجم باشی گل، درخت، فضای سبز، حوض، فواره و …. خودنمایی می کند. علاوه بر آن تاب هایی برای کودکان و صندلی هایی برای نشستن در حیاط این خانه در نظر گرفته شده است.

عکس خانه منجم باشی لنگرود

خانه منجم باشی

 

لنگرود خانه منجم باشی

خانه منجم باشی لنگرود

آدرس

این خانه روبروی اداره برق و در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود واقع شده است و به بازار ماهی فروشان لنگرود و رودخانه لنگرود نزدیک می باشد. به جرات می توان گفت که شهر لنگرود یکی از زیبا ترین شهر های استان گیلان است که  از طریق ساحل چمخاله به دریای خزر راه دارد که علاوه بر خانه منجم باشی جاهای دیدنی زیادی از جمله پل خشتی، پارک فجر، تالاب کیاکلایه، روستای لیلاکوه، روستای اطاقوَر ، کومله و …. دارد.

همچنین بخوانید:

جاهای دیدنی لنگرود

روستاهای دیدنی لنگرود

جاهای دیدنی گیلان

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
لیلاکوه | روستای ییلاقی | عکس
نوشتهٔ بعدی
پارک فجر لنگرود

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست