مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

غار کبوتر مراغه

غار کبوتر  یکی از جاذبه های دیدنی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی است.

اگر تصمیم دارید به مراغه و یا سایر نواحی ایران سفری داشته باشید می توانید از طریق سایت گردشگری ایران کجاست اقدام به رزرو

اینترنتی محل اقامت مورد نظر خود کنید.

در 15 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در نزدیکی روستایی به نام گشایش، غاری به نام هامپوئیل که در میان مردم منطقه به غار کبوتر معروف است وجود دارد.

اینستاگرام

به دلیل اقامت کبوتران وحشی در تالار ورودی آن به غار کبوتر مراغه مشهور شده است.

هامپوئیل واژه ای باستانی که ریشه ای سانسکریت داشته و در گذر زمان به شکل هامپوئیل درآمده است.

این غار جزو غارهای فنی است و پیمایش قسمت های داخلی آن بایددانش غارنوردی و امکانات مناسب همانند چراغ قوه، کپسول هوا و سایر تجهیزات ایمنی داشت و پیمودن آن بدون راهنما توصیه نمی شود. غار در دل صخره ها قرار گرفته و 1600 متر از سطح رودخانه مردق که در همان نواحی واقع شده است فاصله دارد.

پس از ورود به داخل غار تالار بزرگی وجود دارد  که کف آن را خاکستر پوشانده است. این اولین تالار غار است و در گوشه ای از آن دالانی نسبتا باریک و بلند قرار گرفته است که شما را به تالار دوم می رساند.

در ورود به تالار دوم باید مراقب جلو پای خود باشید چون در ورود به تالار سوم چاه های عمیقی وجود دارد که به طبقات زیرین غار می رسد.

این چاه های عمیق که مثل یک لوله باریک به نظر می رسند هر کدام عمق متفاوتی دارند و به تالارها و مسیرهای مختلفی منتهی می شوند. کم عمق ترین مسیر طی شده در این تنوره ها یا مسیرهای لوله مانند سنگی و پر پیچ و خم 12 متر و طولانی ترین مسیر عمودی که تاکنون شناسایی شده 98 متر می باشد.

در اطراف چاه‌ها و دیواره‌ها و سقف غار کبوتر رسوبات آهکی، مناظر دیدنی وجود دارد.

هوای داخل غار رطوبت زیادی دارد و در انتهای آن به‌خصوص در کنار چاه سوم و چهارم هوا برای تنفس کافی نیست و برای رسیدن به کنار چاه‌های غار، بدون تجهیزاتی مانند طناب، نورافکن، وسایل ایمنی، کپسول هوا و راهنما غیرممکن است.

به نقل از غارنوردانی که تابه‌حال از چاه‌های (از بالا به ترتیب) با عمق 12 متر و 60 متر و 100 متر گذشته‌اند و به تالار آیینه راه پیدا می‌کنند. با تابش نور به سقف این تالار نور منعکس می‌شود. بعد از عبور از همه این‌ها چشمه زلالی نمایان می‌شود که خروجی آب آن هنوز مشخص نیست و کشفیات غارنوردان در این مکان پایان‌یافته است. از این نقطه به بعد پیشروی صورت نگرفته است. این توقف به سبب کمبود اکسیژن در محل و طویل بودن راه است.

غار کبوتر مراغه

غار کبوتر مراغه

 

غار کبوتر مراغه

غار کبوتر مراغه

 

غار کبوتر مراغه

غار کبوتر مراغه

به دلیل وجود فسیل‌های حلزونی در بستر سنگ‌های رودخانه و آثار متعدد دوران مختلف زمین‌شناسی، یکی از منابع مهم تحقیقاتی و مطالعاتی زمین‌شناسی است. غار کبوتر در کمر یک کوه صخره‌اى، رو به جنوب از بستر رودخانهٔ مردى چاى با ارتفاع حدود ۱۶۰۰ متر دارای دهانه‌ای به طول ۸ متر و ارتفاع ۲۵ تا ۴۰ متر است. طول و عرض میدان اول غار تقریباً ۴۰ تا ۶۰ متر و مساحت آن 2400 متر است. در ابتداى ورود به غار، کتیبه‌اى به زبان روسى متعلق به سال۱۹۲۵ میلادى است.

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز بخوانید

معبد مهر مراغه

گنبد کبود مراغه 

رصد خانه مراغه

 

غار کبوتر

 

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

 

نوشتهٔ قبلی
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
نوشتهٔ بعدی
برج مدور مراغه

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست